Lygiai prieš 20 metų „Mozilla“ pradėjo tiekti „Firefox“ naršyklės 1.0 versiją. Tuo metu galėjote jį atsisiųsti arba nusipirkti kompaktinį diską su vadovu iš „Mozilla“ (arba galite jį įsigyti viename iš tų nemokamų kompaktinių diskų, kurie tuo metu buvo su daugybe žurnalų). Gimęs iš „Netscape“ pelenų, „Firefox“ įgytų daugiau nei 30% pasaulinės rinkos dalies. Tačiau po to sekė sąstingio laikotarpis, o po greitesnio ir lengvesnio „Google Chrome“ pasirodymo „Firefox“ lėtai, bet užtikrintai prarado rinkos dalį. Nepadėjo tai, kad „Mozilla“ tuo metu, atrodo, pirmenybę teikė viskam, išskyrus naršyklę, o mobiliosios naršyklės iniciatyvos niekada nepasirodė.
Nepaisant visko, „Firefox“ vis dar stipriai veikia ir šiandien yra geresnė naršyklė nei bet kada anksčiau. Dabar „Mozilla“, kuri neseniai pareiškė, kad nori iš naujo sutelkti dėmesį į naršyklę, turi išsiaiškinti, kaip sugrąžinti ją į augimo kelią.
20-ojo „Firefox“ gimtadienio proga kalbėjausi su laikinąja „Mozilla“ generaline direktore Laura Chambers, kuri šių metų pradžioje perėmė pareigas iš Mitchell Baker. Kalbėdama iš savo namų Australijoje, Chambers man pasakė, kad vienas iš pirmųjų dalykų, kuriuos ji padarė pradėdama šį vaidmenį, buvo „atrakinti krūvą pinigų Firefox produkto kūrimui“.
„Man patinka „Firefox“ tai, kad ji iš tikrųjų suteikia vartotojams alternatyvų naršyklės pasirinkimą, kuris yra tikrai jiems sukurtas“, – sakė ji. „Nuo pat jos įkūrimo ir per visą laiką tikrai norėjome sukurti naršyklę, kuri pirmenybę teiktų žmonėms, o ne pelnui, privatumui, o ne bet kam kitam, ir kad būtų galimybė rinktis.
Grįžimas prie augimo
„Buvau pakankamai daug vietų, kur žmonės linkę pamiršti pagrindinį verslą, ir nustoja į jį investuoti, nes blaškosi dėl blizgančių dalykų, o tada jie dėl to gailisi“, – sakė Chambersas, anksčiau ėjęs vadovaujančias pareigas PayPal. , Skype, Airbnb ir Willow Innovations. „Esu labai pasiryžęs, kad mes čia to nedarysime. „Firefox“ yra nepaprastai svarbi ir yra mūsų pagrindas. Iš tikrųjų šiais metais į jį investavome daugiau ir į ryšius su savo bendruomenėmis, į teigiamų funkcijų pristatymą ir išbandymą bei gerų žmonių potyrių kūrimą. Tai buvo didžiulis šių metų mano ir įmonės prioritetas, ir tai atsispindi rezultatuose.
Ji pripažino, kad „Mozilla“ neturi tokio įrenginių platinimo, kuris būtų naudingas daugeliui „Firefox“ konkurentų, ypač mobiliuosiuose, tačiau atkreipė dėmesį į tai, kad skaitmeninių ženklų įstatymas (DMA) Europoje – tai reiškia, kad, pavyzdžiui, „Apple“ turi suteikti galimybę pasirinkti naršyklę. „iOS“ ekranas – veikia.
„Su DMA, nors įgyvendinimas nebuvo puikus, matome tikrą pokytį. Kai žmonės gali pasirinkti „Firefox“, jie renkasi „Firefox“, – sakė ji. „Taigi mobiliajame telefone vyksta gerų, daug žadančių dalykų, nes žinome, kad kai žmonės pasirenka „Firefox“, jie pasirenka mus. Kadangi funkcijos yra puikios, produktas yra puikus.
Siekdama šiek tiek paskatinti šį augimą, „Mozilla“ siekia pasiekti naujus ir jaunesnius vartotojus. Chambersas pažymėjo, kad „Mozilla“ vykdo daugybę rinkodaros kampanijų, siekdama supažindinti žmones su „Firefox“, ypač tuos, kurie tik dabar pradeda rinktis naršyklę.
Jos manymu, su jais „Mozilla“ pranešimai apie privatumą ypač tinka. „Privatumas vis dar rezonuoja, tiesa? Tai visada daro. Pavyzdžiui, jei paklausite žmonių, ar jiems rūpi privatumas, jie visada atsakys, kad taip. Dabar, ar jie imasi su tuo susijusių veiksmų? Ne visada, bet privatumo pranešimai, žmonės tai supranta ir vertina“, – sakė ji.
Žinoma, pasak jos, naršyklė taip pat turi veikti labai gerai – ir pastaraisiais metais „Mozilla“ tam skyrė daug dėmesio. Be to, komanda taip pat turi nuolat kurti naujoves ir suteikti vartotojams jų ieškomų funkcijų. Ji pažymėjo, kad, pavyzdžiui, perorientuodama dėmesį į „Firefox“, „Mozilla“ dabar vykdo daug daugiau naudotojo patirties eksperimentų naršyklėje.
Firefox AI
„Mozilla“ taip pat galvoja apie tai, kaip AI pakeis žmonių naršymą internete. Ten organizacija dažniausiai siekia suteikti žmonėms pasirinkimą. Jau pradedama kurti kai kuriuos mažesnius modelius į naršyklę, daugiausia susijusius su vertimu, bet su Firefox 130 taip pat pristatė modelį, kuris automatiškai prideda alternatyvųjį tekstą, pavyzdžiui, PDF vaizdams. Atlikdama visą šį darbą su AI modeliais, „Mozilla“ planuoja vadovautis atvirojo kodo iniciatyvos gairėmis, kas yra atvirojo kodo modelis.
„Manau, kad naršyklė čia gali atlikti tikrai labai galingą vaidmenį – naršyklė, sukurta pagal jūsų pasirinkimą ir sukurta jūsų privatumui, gali atlikti labai svarbų vaidmenį, manau, Gen AI ateityje, ypač pasaulyje, kur modeliai imasi veiksmų jūsų vardu“, – sakė ji. „Kaip užtikrinti skaidrumą, ką jie daro ir kaip jie renkasi? Kaip su tuo turite gerą patirtį? Mes tikrai stengiamės sutelkti savo mintis į tai, kokia bus žmonių, naudojančių dirbtinį intelektą, patirtis ateityje.
Tačiau ji mano, kad dar prireiks dvejų ar trejų metų, kol tikrai pamatysime, kad AI turės didelę įtaką tam, kaip žmonės naudos savo naršyklę.
Ką daryti, jei „Google“ paieškos sandoris išnyko?
Žvelgiant iš finansinės perspektyvos, „Mozilla“ beveik visiškai priklauso nuo paieškos sandorio su „Google“. Kadangi Teisingumo departamentas dabar svarsto šiuos sandorius, nors daugiausia dėl „Google“ susitarimo su „Apple“, yra rizika, kad tai taip pat gali pakenkti „Mozilla“. Tačiau Chambersas dėl to per daug nesijaudino. Ji pažymėjo, kad šio sprendimo, kurio tikimasi netrukus, taikymo sritis yra JAV, o „Mozilla“ yra pasaulinė organizacija.
„Kai praleidžiate sekundę galvodami apie tai, ką Teisingumo departamentas čia bando padaryti, jie bando padidinti konkurenciją, tiesa? Realybė tokia, kad „Mozilla“ yra vienas galingiausių konkurencijos elementų šioje rinkoje“, – sakė ji. „Iš tikrųjų turime savo naršyklės variklį. Mes iš tikrųjų turime alternatyvią technologiją. Mes iš tikrųjų esame viena iš tų labai retų technologijų (kur) esame tarsi „Big Tech“ įmonė, tačiau darome gerus dalykus internete, todėl mūsų paskatos šiame darbe iš tikrųjų yra suderintos. Taigi jūs turite įsivaizduoti, kad jiems sveriant savo sprendimus ir svarstymus, jiems būtų visiškai nenaudinga, kad Mozilla atsidurtų blogoje situacijoje, nes tai sumažintų konkurenciją, o tai ir yra šio sprendimo esmė. reglamentas“.
Galima teigti, kad tai suteikia daugiau pasitikėjimo reguliavimo institucijomis, nei jos nusipelnė, tačiau Chambersas taip pat pažymėjo, kad komanda dirbo planuojant scenarijų. „Mozilla“ bandė diversifikuoti savo pajamas, bet galiausiai „Firefox“ palaiko organizaciją.
Tačiau nekyla jokių abejonių, kad žiniatinklis atrodytų visiškai kitaip be „Firefox“ ir be „Mozilla“ propagavimo atvirai žiniatinklio ekosistemai. Ir nors pati „Mozilla“ gali spręsti savo problemas, dabar kaip niekad tinkamas laikas išsiaiškinti, ar „Firefox“ gali būti jums tinkama naršyklė (vėl).