Atsinaujinančių energijos šaltinių integravimo į tinklą iššūkis yra sparčiai besiskleidžianti galimybė. JK įsikūrusi bendrovė „Axle Energy“ pasinaudojo galimybe paspartinti tinklo dekarbonizaciją, kai įmonė buvo įkurta praėjusių metų pradžioje.
Pasaulinis energijos kainų šuolis, kurį sukėlė Ukrainos karas, paskatino idėją sukurti programinę įrangą, kuri padėtų pereiti prie energijos, sako generalinis direktorius ir vienas iš įkūrėjų Karlas Bachas (nuotraukoje viršuje, kairėje kartu su vienu įkūrėju ir CTO Archy de Berker). Didėjantis atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimas buvo kitas didelis jų postūmis imtis žingsnių. Pora dirbo energijos tiekėjams ir lankstumo tiekėjams Jungtinėje Karalystėje ir užsienyje, kol pradėjo tapti verslininkais.
Jų startuolis „Axle Energy“ yra B2B, užpakalinės infrastruktūros verslas. Jame pagrindinis dėmesys skiriamas lankstaus turto, pvz., elektrinių transporto priemonių, namų akumuliatorių ir šilumos siurblių, prijungimui prie energijos rinkų, į kurias vartotojai negalėtų pasinerti, todėl jų naudotojai gali būti apdovanoti už vėjo ir saulės energijos nepastovumo subalansavimą. Pavyzdžiui, jei namų ūkis vėluoja įkrauti savo elektromobilį arba pereina prie namų baterijos, jie gali gauti atlygį už tai, kad padėjo tinklui subalansuoti pasiūlą ir paklausą.
Pertraukiamesnis energijos tiekimas iš atsinaujinančių šaltinių padidina tinklo energijos tiekimo nepastovumą. Paprastai tai subalansuojama, kai tinklas panaudojamas naudojant iškastinį kurą pagamintą elektros energiją, o toms atsarginėms elektrinėms kompensuojama nuolaida. Tačiau „Axle“ programinė įranga siūlo alternatyvų, ne iškastiniu kuru paremtą būdą tinklui subalansuoti pasiūlą ir paklausą.
„Axle yra energijos lankstumo įmonė“, – aiškina Bachas per „Zoom“ skambutį. „Prie energijos rinkų jungiame paskirstytus turtus, tokius kaip elektromobiliai ir akumuliatoriai. Taigi mes egzistuojame tam, kad dekarbonizuoti tinklą. Žinoma, tai reiškia, kad turime nustoti naudoti iškastinį kurą, o dalis sprendimo yra atsinaujinantys energijos šaltiniai. Tačiau tai nenuveda iki galo, nes ne visada šviečia saulė ir ne visada pučia vėjas.
Atsinaujinantys energijos šaltiniai, nesugebantys užtikrinti nuolatinio patikimo energijos tiekimo, buvo ilgalaikė iškastinio kuro pramonės puolimo linija. Kokia prasmė statyti vėjo ir saulės jėgaines, jei jums vis tiek reikia dujomis (arba dyzelinu) kūrenamos elektrinės budėjimo režimu? Atsakymas į šį šiaudinio žmogaus argumentą yra paprastas: galvok protingiau.
Kai vis daugiau pramonės šakų ir turto elektrifikuojama, tampa įmanoma sukurti paklausos valdymo infrastruktūrą, kurią būtų galima naudoti dinamiškai pertvarkant energijos poreikį, tiksliai valdant įvairių tipų prijungtus įrenginius. Štai ką „Axle“ turi omenyje, kai save apibūdina kaip „energijos lankstumo įmonę“.
Paprastai tik dideliems komerciniams ir pramoniniams energijos vartotojams buvo mokama už paklausos perkėlimą, kai tinklas buvo įtemptas. „Axle“ programinė įranga leidžia mažesnio turto (pvz., EV) savininkams atlikti tam tikrą vaidmenį apibendrinant savo kolektyvinį elektros energijos poreikį ir iš esmės galint jį sumažinti pagal poreikį. Mokėjimai, kuriuos „Axle“ gauna iš tinklo operatoriaus už tokiu būdu perkeltą energijos poreikį, per partnerių įrenginių gamintojus perduodami tiems elektromobilių ir kitų įrenginių savininkams.
„Šiandien tinklelis yra labai rankinis, valdomas iš viršaus į apačią. Tiesą sakant, valdymo patalpoje dirba inžinieriai, kurie paima ragelį, skambina elektrinei ir sako, ar galite per artimiausias 20 minučių nusileisti, nes turime kažkokią problemą. Tai veikia, kai tinklelyje turite kelias dideles svetaines, kurias gali stebėti ir koreguoti žmonės. Tai neveikia, kai turite paskirstytą generavimą, paskirstytą vartojimą, visa tai vyksta realiuoju laiku“, – „TechCrunch“ pasakojo Bachas.
„Taigi manome, kad ateities tinklas turės būti daug kitoks. Ją reikės platinti. Jis turės būti dinamiškai valdomas, kad kiekvienas to tinklo mazgas galėtų reaguoti į kainų signalus realiuoju laiku. Ir tai bus revoliucija – turbūt didžiausia revoliucija, kurią matėme elektros tinkluose per 100 metų – ir būtent prie jos dirbame, kad padėtume tai atrakinti programinės įrangos infrastruktūros požiūriu.
„Manome, kad įmanoma – ir galėsime – iki 2030 m. atsisakyti iškastinio kuro balansavimo sistemose“, – pridūrė jis, pabrėždamas „Axle“ ambicijų mastą. „Iki dešimtmečio pabaigos JK tinklui prireiks maždaug 40 gigavatų lankstumo, ir yra potencialas, kad visa tai bus gaunama iš nulinių anglies šaltinių.
Kaip sako Bachas, patiems prietaiso naudotojams nėra jokios neigiamos pusės. Jie ne tik gauna atlyginimą už pagalbą subalansuojant tinklą, bet ir gali nepaisyti optimizavimo, jei, tarkime, jiems tikrai reikia nedelsiant įkrauti EV. „Mes neatimame iš jų kontrolės“, – pabrėžė jis. „Mes sakome, kad jei leisite mums padėti optimizuoti jūsų sistemą, galime uždirbti šiek tiek pinigų. Bet jei tai kada nors jums nepadės, jūs vis tiek valdote“.
Praėjusiais metais pradėjus savo platformą, „Axle“ teigia, kad prie energijos rinkų prijungė daugiau nei 15 000 lanksčių objektų, kurių bendra galia viršija 85 MW (per partnerius pasiekiama daugiau nei 500 000 JK namų ūkių arba 6 mln. daugiau visame pasaulyje). Partnerių turto gamintojai yra tokie kaip „SolarEdge“, „myenergi“, „Pod Point“ ir „GivEnergy“, nors kol kas neatskleidžia, kiek klientų prisiregistravo.
Įrenginių kūrėjai gauna naudos, nes gali pasiūlyti savo vartotojams atlygį už dalyvavimą tinklo balansavime, didindami klientų lojalumą. Paprastai klientai gaus tiesioginius mokėjimus už savo indėlį pagal Bachą (nors teikiamo atlygio specifika priklauso nuo „Axle“ partnerių).
„Iki metų pabaigos turėtume pasiūlyti galutiniams vartotojams per savo partnerius sutaupyti [up to £400 per EV or home battery per year]“, – sakė jis, teigdamas, kad bendrovė tikisi pasiekti tokį išmokėjimo lygį prisijungdama prie daugiau JK energijos rinkų nei šiuo metu.
Kad per šį greitą sprinto laikotarpį pasiektų visišką JK energijos rinkų aprėptį, „Axle“ turės išplėsti savo inžinierių komandą; ji skelbia apie 9 mln. Finansavimas taip pat bus naudojamas plėstis į kitas Europos rinkas. (Bachas nebus įtrauktas į vietą, nes jis sako, kad jie dar nepasirinko kitų taikinių.)
„Manome, kad šioje rinkoje esame lūžio taške ir per ateinančius 12–18 mėnesių matysime didžiulę šios rinkos plėtrą – ne tik JK, bet ir visose šalyse, Europoje ir visame pasaulyje. Ir mes norime sukurti visą programinės įrangos paketą, kad mūsų klientai galėtų tai padaryti. Taigi mes iškėlėme didesnį raundą, kad galėtume patenkinti poreikį“, – sakė jis. „Ir jei pažvelgsite į platesnį klimato iššūkį, žinoma, mes neturime gaišti laiko. Tai suteikia mums jėgų, kad galėtume veikti taip greitai, kaip reikia, kad atitiktume rinką.
„Mes labai greitai plečiame mastelį“, – pridūrė jis. „Mūsų esami klientai… pardavė daugiau nei 6 milijonus šių paskirstytų įrenginių visame pasaulyje. Ir jei pažvelgsite į žmonių, perkančių elektromobilius, augimo tempus [home] baterijų, ateinančiais metais tai labai padidės. Ir tai, ką mes darome, yra tobuliname šį verslo pagrindą vartotojui, todėl taip pat prisidedame prie tolimesnio tos rinkos augimo.
Ar „Axle“ modelis galėtų veikti ir toliau, pavyzdžiui, JAV energijos rinkoje? Taip, bet dar ne – trumpas atsakymas. „Mūsų planuose yra JAV, greičiausiai ne per artimiausius 12 mėnesių, bet tikiuosi, kad ne per toli po to“, – sakė jis.
„JAV rinka iš reguliavimo struktūros šiek tiek skiriasi nuo JK ir Europos ir apima daugybę skirtingų reguliavimo struktūrų. Bet mes jau matome, pavyzdžiui, Teksase, yra įdomių naujovių“, – tęsia jis. „Tesla turi pasiūlymą savo akumuliatorių ir elektromobilių klientams, kur Tesla optimizuoja tas baterijas, kad palaikytų tinklą, o klientas už tai gauna atlyginimą. Tai puikus pavyzdys to, ką tikimės išvysti didesnėje JAV dalyje, ypač dėl to, kad ten taip pat didėja tarifai ir elektromobilių pritaikymas.
Kalbant apie konkurenciją, Bachas teigia, kad Axle naudojasi „baltosios erdvės“ galimybe, nors jis pastebi, kad pradedančiųjų dėmesį padaugėjo energijos perėjimui, įskaitant konkurenciją dėl neo energijos tiekėjų, tokių kaip JK „Octupus Energy“, atlygio subalansavimo. Kitas vartotojams skirtas žaidimas, skirtas pajamų iš tinklo balansavimo perskirstymui, yra Švedijos „Greenely“. Tačiau „Axle“ tiesiogiai nekonkuruoja nei su viena, nei kita, nes ji eina B2B maršrutu.
Kai kurie tradiciniai žaidėjai, sutelkę dėmesį į didesnio masto komercinį pramoninį turtą, skirtą tinklo balansavimui, taip pat pradeda domėtis mažesnio masto turtu, atsižvelgiant į Bachą. Tačiau jis vėlgi teigia, kad dėmesys sutelkiamas į paskirstytos energijos lankstumo infrastruktūros kūrimą išskiria ją.
9 milijonų dolerių vertės pradėjimo raundą veda „Accel“, dalyvaujant esamiems investuotojams „Eka Ventures“ ir „Picus Capital“. Taip pat dalyvavo žymūs angelai investuotojai, įskaitant Amit Gudka (Field Energy įkūrėjas ir generalinis direktorius); Sierra Peterson (Voyager Ventures įkūrėja); Hanno Renner (Personio įkūrėjas ir generalinis direktorius); ir Nico Rosberg (Formulės 1 pasaulio čempionas ir tvarumo verslininkas).
Pradinis finansavimas padidina „Axle“ bendrą sumą nuo jos įkūrimo 2023 m. vasario mėn. iki maždaug 10 mln. USD (8 mln. GBP).
„Jei pažvelgsite į iššūkius, su kuriais susiduria tinklo operatoriai visame pasaulyje – JAV, Australijoje, Japonijoje ir kt. – jie visi bando dekarbonizuoti. Jie visi susiduria su gana panašiais iššūkiais. Taigi, net jei tiksli reguliavimo struktūra šiek tiek skiriasi, jie visi mokosi vieni iš kitų šiame naujame pereinamajame etape“, – sakė jis. „Mes einame į drąsų naują pasaulį, kurio niekas iki galo nematė, todėl dirbame kartu, kad tai taptų realybe.